مارال کریمی؛ سمیه خزایی پول؛ عاطفه یوسفی خواه
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رهبری تحول آفرین بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطهی شهر تهران در سال 1397 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل معلمان مدارس مقطع دوم متوسطهی شهر تهران بودند که از این میان با استفاده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رهبری تحول آفرین بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطهی شهر تهران در سال 1397 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل معلمان مدارس مقطع دوم متوسطهی شهر تهران بودند که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران برای جوامع نامحدود 384 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامهی استاندارد تعهد سازمانی، رهبری تحول آفرین و رضایت شغلی بود. پس از جمعآوری پرسشنامهها، توصیف دادهها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... با استفاده از نرمافزار Spss-21 و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت. ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و همچنین ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافتههای پژوهش تاثیر رهبری تحولآفرین و ابعاد آن شامل نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش، تحریک فرهیختگی و حمایتهای توسعهگرا را بر تعهد سازمانی معلمان با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطهی شهر تهران مورد تأیید قرار داد.